Kniebrace

  • Directe verlichting bij kniepijn
  • Stabilisatie knieschijf
  • Ontlasting peesaanhechtingen
33,90
Bauerfeind GenuTrain Kniebrace
  • Gerichte vermindering kniepijn
  • Knieschijf bescherming & ontlasting
  • Comfortabel breiwerk
65,00
  • Maximale bescherming
  • Zijwaartse ondersteuning
  • Geschikt voor sport
79,95
  • Vierkoppige pelotte
  • Effectieve oplossing kniepeesklachten
34,95
  • Lichte tot middelzware knieproblemen
  • Extra knieschijf bescherming
  • Therapeutische warmte
32,95
Reh4Sport Patellabrace
  • Ideaal bij jumpers knee
  • Siliconen massage pad
  • Direct verlichting
19,95
  • Maximale bescherming
  • Instelbare scharnieren
  • Eenvoudig aantrekken: Wrap-on
64,95
Push Sports Kniebrace
  • Knieschijf stabilisatie
  • Geen beperking bewegingsvrijheid
  • Inclusief bladveerscharnieren
90,50
Push Sports Patellabrace
  • Nauwkeurige ondersteuning
  • Ontlasting kniepees
  • Stabilisatie knieschijf
25,75
MeyraMedical Kniebrace GenuMeyra
  • Zijdelingse ondersteuning
  • Comfortabel breiwerk
  • Knieschijf ondersteuning
49,95

Knieblessures

Door de bouw en functie is het kniegewricht een kwetsbaar gewricht. Het kniegewricht bestaat uit een groot bot (femur) van het bovenbeen en het scheenbeen (tibia) en kuitbeen (fibula) van het onderbeen. Om deze boven- en onderbeen botten beter op elkaar te laten passen zitten tussen het onderbeen en het bovenbeen twee meniscussen (menisci). Een binnenste (mediale) en een buitenste (laterale)meniscus. De meniscussen zijn gemaakt van kraakbeen en hebben naast een stuurfunctie ook een belangrijke taak in de schokdemping. Aan de voorkant van de knie zit de knieschijf (patella). De knieschijf is opgenomen in de pees van de grote strekspier van de knie. De botten van het onder en het bovenbeen worden bij elkaar gehouden door het kapsel aan de binnen en de buitenkant versterkt door banden (binnen= mediale collateraal band) (buiten laterale collateraalband). Helemaal centraal in het gewricht worden onder- en bovenbeen bij elkaar gehouden door de kruisbanden.

Een acute blessure rond het knie gewricht ontstaat meestal als gevolg van een ongecontroleerde beweging (waardoor de coördinatie van het bovenbeen ten opzichte van onderbeen niet functioneert), een botsing met een tegenstander of een val. Hierbij kunnen de banden en/of de meniscussen beschadigd raken. Dergelijke blessures moeten altijd door een sportfysiotherapeut, sportarts en/of orthopeed gezien worden.

De banden aan de zijkant genezen zonder operatief ingrijpen. De kruisbanden herstellen niet van zelf. Een operatie is niet altijd noodzakelijk. Afhankelijk van het sportniveau en de aard van de dagelijkse werkzaamheden kan een beslissing wel of niet opereren worden genomen. Men kan functioneren zonder kruisbanden. Welke behandeling er ook gekozen wordt, opereren of niet. Om kans te maken op je oude sportniveau niveau terug te komen moet er hoe dan ook een aantal maanden zwaar gerevalideerd worden. Om alle spieren die het knie gewricht sturen sterk genoeg te maken. Voor het ondersteunen van de knie bij sporthervatting is een goede kniebrace nodig.

Een overbelastingsblessure ontstaat doordat de belasting waaraan het kniegewricht bloot staat groter is dan de hoeveelheid belasting die het kniegewricht aan kan. Veel voorkomende overbelasting blessures rond de knie zijn meniscusblessures, blessures aan de pees van de grote strekspier en blessures rond de knieschijf(patella). Pijn rond en achter de knieschijf zonder dat er duidelijke beschadiging van het peesweefsel, het bot en kraakbeen waarneembaar is, komt regelmatig voor. Overbelasting van de spier en peesaanhechtingen is een van de mogelijke oorzaken voor pijn rond de knieschijf.

Overbelasting van de pees aan de onderzijde van de knieschijf wordt vaak ‘jumpersknee’ (springersknie) genoemd. Als de pijn meer achter de knieschijf gelokaliseerd is, is er sprake van het patellofemoraal pijnsyndroom. De oorzaak is dan meer gelegen in het functioneren van de knieschijf. De mogelijke oorzaken zijn zeer divers. Slecht sportschoeisel, aangeboren afwijkingen, slechte trainingsopbouw, veel springen, harde (niet verende) sportondergrond zijn enkele van de vele mogelijke oorzaken. Voor een juiste diagnose is het zinvol om een sportfysiotherapeut en/of sportarts te raadplegen. Een goede patellabrace kan de pijnklachten aanzienlijk verminderen.

iDEAL PayPal MasterCard Visa Bank transfer Bancontact Maestro Belfius American Express KBC Giropay
Mijn account
You are not logged in. Log in to make use of all the benefits. Or create an account now.
Winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Menu
Zoeken
Search suggestions
Geen producten gevonden...
Filters
Prijs
Sorteer
Merken